سیده شیما میرشجاعیان حسینی؛ نازیا سادات ناصری؛ الهام فریبرزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبکهای تفکر و خودبالندگی با شایستگی مدیران آموزشی در مدیران مدارس ابتدایی منطقه تبادکان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران مدارس ابتدایی منطقه تبادکان مشهد که شامل 320 نفر می-باشد. نمونهگیری براساس جدول مورگان و کرجسی 170 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبکهای تفکر و خودبالندگی با شایستگی مدیران آموزشی در مدیران مدارس ابتدایی منطقه تبادکان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران مدارس ابتدایی منطقه تبادکان مشهد که شامل 320 نفر می-باشد. نمونهگیری براساس جدول مورگان و کرجسی 170 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی است. در این پژوهش پرسشنامه شایستگی مدیران مصلحی (1390)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه خودبالندگی پیدلر و همکاران (2001) بر روی گروه نمونه اجرا شد برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام میگیرد. در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده میشود و در آمار استنباطی از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونی، سبک تفکر اجرائی، سبک تفکر قضائی، سبک تفکر جزئی، سبک تفکر محافظه کار، سبک تفکر سلسله مراتبی، سبک تفکر سلطنتی، سبک تفکر آنارشیست، سبک تفکر درونی با شایستگی کل در مدیران رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تفکر کلی، سبک تفکر آزاد اندیش، سبک تفکر الیگارشی و سبک تفکر بیرونی با شایستگی کل در مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین خودبالندگی کل و شایستگی کل در مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.